"VUUR en LYRIEK”:
De Muzikale Stem van Babadjanian
Igor Ruhadze viool,Vital Stahievitch piano &
Jeroen den Herder cello
jong super ster pianist Yulianna Beziazychna
vr 6 juni 2025, 19:30-21:00
Prijzen: Volwassenen: €25
kinderen t/m 17 jaar oud: €10
1 Drankje is bij de prijs inbegrepen. Dit concert heeft een pauze
Violist Igor Ruhadze, pianist Vital Stahievitch en cellist Jeroen den Herder brengen een indrukwekkend eerbetoon aan de Armeense componist Arno Babajanian. Tijdens deze bijzondere avond vieren we ook de officiële release van hun nieuwe CD, volledig gewijd aan Babajanian’s werken voor viool en piano.Tegen de achtergrond van Armenië’s culturele veerkracht en de blijvende schaduw van genocide, belicht het concert Babajanian’s Vioolsonate en trio —een dramatisch en gepassioneerd werk dat Armeense volksmotieven combineert met westerse klassieke invloeden.Daarnaast herdenken we in 2025 de 50ste sterfdag van Dmitri Sjostakovitsj, de leermeester van Babajanian. Ruhadze en Stahievitch brengen enkele kleine composities voor viool en piano van Sjostakovitsj ten gehore, waarmee de bijzondere band tussen docent en leerling tastbaar wordt.Een avond vol herinnering, culturele rijkdom en de tijdloze kracht van muziek.
Jong pianist Yulianna Beziazychna
één van de getalenteerde leerlingen van de Davidsbündler Academy – de school voor jong talent van pianist Anna Fedorova en contrabassist Nicholas Schwartz. Yulianna won al vele prijzen in binnen- en buitenland.
R.Schumann:Abegg variations op.1
S.Rachmaninoff:Prelude in G sharp minor
F.Chopin: Waltz As major op.42,
Waltz E minor op.Posth
S.Prokofiev: Suite from Romeo and Juliet:
Juliet as a Young Girl,
Montagues and Capulets
G.Ligeti:Musica ricercata num.1,4,6,8
Vital Stahievitch werd in 1980 in Minsk, Wit-Rusland geboren. Hij studeerde aan Nationale Muziekcollege (1999) en Rijksmuziekacademie van Wit-Rusland (2004) met Zoja Katsjarskaja af. Later is hij aan het Conservatorium van Amsterdam (2007, MMus, cum laude, met Hakon Austbo) en aan de Universiteit van Amsterdam (2009, MA, met Naum Grubert) afgestudeerd. Vital nam als solist deel aan tal van nationale en internationale festivals, met orkesten en verschillende kamermuziekgroepen in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Momenteel woont Vital in Nederland en heeft hij als solist opgetreden in alle grote Nederlandse concertzalen, waaronder het Concertgebouw Amsterdam. Hij is laureaat van YPF Competition, gepresenteerd als solist en kamermusicus in de series Het Debuut, New Masters on Tour, het Grachtenfestival.Vital heeft meerdere cd's opgenomen met de muziek van Schubert, Chopin, Prokofiev, Rachmaninov, Scarlatti. Vital Stahievitch is prijswinnaar op internationale concoursen in Vilnius, Minsk, Antwerpen, Amsterdam, Utrecht, Taranto, Marianske Lazne.Vital Stahievitch, een gepassioneerd kamermusicus, geniet van de succesvolle samenwerking met Wim Van Hasselt en ze maken regelmatig reeksen prestigieuze internationale optredens, bijvoorbeeld in Japan in de Tokyo Opera City Concert Hall in december 2019.
Sinds 2012 doceert Vital Stahievitch aan het Concervatorium van Amsterdam:
Op 12-jarige leeftijd begon Igor Ruhadze zijn carrière als solo-violist in Odessa.Hij studeerde zowel aan het ‘Tsjaikovski’ Conservatorium in Moskou als solo-violist, als aan het Conservatorium van Amsterdam als specialist in de Oude Muziek cum laude af.Igor woont sinds 1999 in Nederland en is winnaar van verschillende internationale vioolconcoursen, zoals o.a. het bekende Internationale ‘Vioolconcours Locatelli’ in Amsterdam en het ‘Taneyev International Chamber Music Competition’ in Moskou. Tevens ontving hij het ‘Musica Antiqua’ Competition diploma in Brugge. Van 1996 tot 2005 doceerde hij solo viool aan het Conservatorium van Moskou en aan de Moscow ‘Central Music School for Young Talent’.In 2006 werkte hij als gastdocent aan het Conservatorium van Amsterdam.Ook toert hij tot op heden de wereld rond als solist met verschillende orkesten en ensembles met een divers vioolrepertoire variërend van renaissance tot hedendaagse muziek. Hij treedt als solist op de meest prestigieuze podia op, waaronder het Concertgebouw Amsterdam.Igor Ruhadze is artistiek leider van het ensemble ‘Violini Capricciosi’. Hij heeft kamermuziek en solostukken opgenomen voor Alpha, Edsetera, NM Classics, Brilliant Classics en Musica Sacrae. In samenwerking met het bekende label "Brilliant Classics" heeft hij fantastische resultaten behaald, waaronder de unieke Complete Locatelli Edition (21 cd's), een complete verzameling muziek voor viool van H. von Biber (5cd's), een complete verzameling vioolconcerten van J.M. Leclair (3 cd's), die vele prijzen en lof heeft ontvangen. In april 2022 brachten Igor en klaveciniste Alexandra Nepomnyashchaya een nieuwe opname uit, 12 sonates op.1 voor viool en basso continuo van F.Geminiani (2 cd's) die uitstekende recensies kreeg. In februari 2023 brengen Igor Ruhadze en zijn ensemble Violini Capriccios een nieuwe opname uit van Volledige muziek voor twee violen van P.Nardini (3 cd's).Igor Ruhadze speelt op een prachtige viool: H. Jacobs, Amsterdam 1693, beschikbaar gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Jeroen den Herder
Den Herder studeerde cum laude af bij Maria Hol, Dmitri Ferschtman en Christopher Bunting. Vervolgens werd hij leider van het Cello Octet Conjunto Ibérico, een groep met een wereldwijde reputatie als voltijds cello-ensemble. Hij won verschillende muziekprijzen, waaronder de eerste prijs van de “Postbank Sweelinck” cellocompetitie en de eerste prijs van de Stichting van het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam. Hij is een actief kamermusicus en speelde samen met musici als Janine Jansen, Igor Roma, Anner Bijlsma en als lid van het Ruysdael Kwartet trad hij op in alle grote concertzalen van Nederland (Concertgebouw), Engeland (Wigmore Hall) en Japan (Oji Hall). Hun concerten op de Amsterdamse Strijkkwartet Biënnale kregen veel lof. Tussen 1999 en 2012 was Jeroen cellist van het Nieuw Ensemble, een van de toonaangevende Nederlandse ensembles voor hedendaagse muziek. Als artistiek leider van CelloWercken Zutphen, dat zowel het Internationale Cello Festival als de Cello Academie omvat, gaf hij hedendaagse componisten de opdracht om voor het festival te schrijven. Dit leidde tot inspirerende projecten zoals The Tibetan Book of the Death en Passion of Innocence. Den Herder is een toegewijd docent sinds hij op 22-jarige leeftijd een professoraat aan het Utrechts Conservatorium aanvaardde. Zijn lessen zijn gebaseerd op de wisselwerking tussen geest en lichaam, en een cellotechniek geïnspireerd door zijn leermeester Christopher Bunting, een voormalige leerling van Pablo Casals. Cellospelen volgens natuurlijke principes zoals zwaartekracht, karakter en speelsheid.
"Alles is muziek, speel niet om fouten te vermijden, de delegatie van lichaamsfuncties en ademhaling" zijn enkele kernpunten die leiden tot een gezonde manier om perfectie te bereiken. Zijn belangrijkste focus is om mensen bewust te maken van wat ze precies oefenen. Hij gelooft dat bewustzijn van de eigen verbeelding, gevoelig luisteren, intuïtie en de delegatie van lichaamsfuncties de beste leermeesters voor het leven zijn.
Hij was regelmatig gastdocent aan het conservatorium van Minsk (2003-2010) en gastprofessor aan de universiteit van Tainan, Taiwan. Daarnaast gaf hij masterclasses in Nederland, België, Spanje, Duitsland, Frankrijk, China en Israël. Tegenwoordig is hij docent aan de conservatoria van Utrecht en Rotterdam.
“Ik heb Jeroen den Herder het Elgar celloconcert horen spelen met het Sint-Petersburgs Filharmonisch Orkest. Hij speelde met grote klasse en gevoeligheid, en ik geloof dat hij zich zal ontwikkelen tot een geweldige cellist.” — Yehudi Menuhin, 1995.
De muziek speelde al op jonge leeftijd al een belangrijke rol. In het gezin Den Herder spelen meerdere broers en zussen een instrument op hoog niveau.