‘Oh! Quand je dors’- Als ik droom
Ekaterina Levental
Een muzikale reis door dromen en verbeelding
za 27 september 2025, 20:00-21:20
Prijzen:Volwassenen: 25 euro
Kinderen t/m 18 jaar: 10 euro
Dit concert heeft geen pauze. 1 Drankje is bij de prijs inbegrepen
Met ‘Oh! Quand je dors’ onderzoekt ze de kracht van dromen en verbeelding, als middelen om hoop en inspiratie te vinden. Inspiratie om nieuwe richtingen te zoeken, en hoop in moeilijke situatiesEkaterina belicht in dit programma de invloed van haar eigen jeugddromen op haar latere leven, en die van haar voorbeelden. Wat inspireerde componisten om hun meesterwerken te maken, wat waren hun dromen, hoe heeft dat uitgepakt en wat kunnen wij ervan leren?Eén van die componisten is de Nederlandse Anna Cramer, die 150 jaar geleden geboren werd in Amsterdam. Haar uitzonderlijk talent is in al die jaren nooit voldoende erkend. Anna leefde in roerige tijden, en was kwetsbaar als alleenstaande vrouw. Met haar onverzettelijkheid en eigenzinnigheid is ze een inspiratiebron voor Ekaterina.
“Oh! Quand je dors’ – naar een gelijknamig lied van Franz Liszt – is een gevarieerd programma met diverse gedichten op muziek. Slapen, waken, dromen, eeuwigheid en vergankelijkheid; de cirkel van het leven verbindt de diverse stukken in dit persoonlijke programma, dat eindigt met vrolijke Joodse volksmuziek.
Dit programma kan (aan)gevuld worden met volgende werken:
Sergej Rachmaninov (1873-1943): The Flower & Yesterday we met
Peter Tsjaikovski (1840-1893): Herfst & Wiegenlied
Sergej Prokofiev (1891 – 1953): Volksliederen & Prelude voor harp solo op. 12, no. 7
Anna Cramer (1873 – 1968): Schlafliedchen fur’s Peterle
Franz Liszt (1811 – 1866): Wanderers Nachtlied II (Über allen gipfeln ist ruh, J. Goethe)
Franz Liszt/Henriette Renié (1811 – 1866): Le Rossignol (Solovej), air russe d’Alabieff
Gioacchino Rossini (1792- 1868): Giusto Ciel – aria uit de opera Maometto II
Benjamin Britten (1913-1976): David of the White Rock, Lemady, Folk songs
Kurt Weill (1900 – 1950): Je ne t’aime pas, My ship, Youkali
Eric Satie (1866- 1925): Ludions
Maurice Ravel (1875-1937): Deux Mélodies Hébraïques, Kaddisch, L’enigme eternelle, Cinq Chansons Populaires Grecques, Habanera
Joodse Traditionals: Tum balalaika, Chava Nagila
Zij staat daar met grandioze muzikaliteit en de drang die schoonheid klauwen geeft – Bas van Putten
Kijk het leven recht in de ogen en sta sterk in de zoektocht naar waarheid en kracht. Ekaterina Levental laat zien hoe we dat concreet vorm kunnen geven. Als vluchteling reisde zij met haar ouders van Oezbekistan via Israël naar Nederland. Vanuit een jeugd gekleurd door ontheemding weet zij wat het betekent om te zoeken naar identiteit en eigenwaarde. Tegelijkertijd is haar wereld veelkleurig en genuanceerd. Met haar stem, harp en lichaam als instrumenten deelt ze haar perspectief met ons, scherpzinnig en zachtmoedig. Een uitnodiging om stil te staan bij onze eigen drijfveren en overtuigingen.Ekaterina’s thematiek staat verrassend dichtbij en resoneert in onze eigen context. Het is niet moeilijk om ons betrokken te voelen. Met haar speelsheid in presentatie boeit zij vanaf het begin. In compacte, theatrale voorstellingen worden muziek en verhaal naadloos verweven en geeft Ekaterina aria’s en liederen een intense zeggingskracht.
Haar autobiografische drieluik De Weg – De Grens – Schoppenvrouw is vanaf 2015 ontwikkeld en sindsdien honderden keren uitgevoerd. Ze speelde deze en andere producties in West-Europa, Zuid-Afrika, Korea, Oekraïne, Japan en Oezbekistan. Place de l’Opéra oordeelde: ‘Diepgang en humor. Ekaterina Leventals aanwezigheid op onze podia dient een wezenlijk Nederlands belang’ en Operagazet gaf vijf sterren aan ’een voorstelling die men eigenlijk niet mag missen. Het is Kunst met een gigantische K.’Ekaterina beweegt zich moeiteloos tussen opera, kamermuziek en muziektheater, met een repertoire dat reikt van barok tot hedendaags. Ook haar solorecitals hebben een sterk verhalende opbouw, waarin ze zichzelf begeleidt op harp. Ze opent de wereld van Liszt, Rossini en Rachmaninov en ook die van geëngageerde componisten als Sjostakovitsj, Schönberg en Weill. Ze verrast met uitstapjes naar internationale volksmuziek, Franse chansons en Barbra Streisand. Haar aandacht voor de geest van een werk maakt dat taal geen belemmering vormt voor de luisterervaring – ze weet ons in het moment te raken.
Pianist Frank Peters en Ekaterina hebben als eersten alle liederen van de Russische componist Nikolai Medtner (1880–1951) opgenomen. Medtner is volgens zijn beste vriend Rachmaninov de grootste componist van zijn tijd. Incantation, de eerste van de vijf cd’s, ontving de internationale Pure Sound Award. Sacred Place, de laatste, kwam uit in december 2024. De recensie van Fanfare Magazine (VS) representeert de brede waardering van de nationale en internationale pers: ‘Deze cd evenaart de uitmuntendheid van zijn voorgangers. De zuiverheid van Leventals stem gaat opnieuw gepaard met opmerkelijke aandacht voor Medtners vaak onverwachte ritmische spel en zijn ongewone harmonieën, evenals met het verhelderen van de details in de teksten.’
De verwachting is dat de opnamen een vervolg krijgen in uitvoeringen op de internationale podia.Ekaterina Levental studeerde harp aan de conservatoria van Enschede, Detmold en Rotterdam. Haar Master sloot ze cum laude af en ze ontving een beurs voor een privé-opleiding bij Germaine Lorenzini. Ze behaalde vervolgens cum laude haar Master Zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en krijgt coaching van Margreet Honig.Ekaterina bespeelt een Salvi Arianna-harp uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.